Koliko je u Dubrovniku korisnicima zdravstvenih usluga moguće izvoljevati bolja prava u njihovom liječenju? Kome se uopće obratiti u slučaju ako pacijent nije zadovoljan liječenjem?

Pitanja su to na koja su za portal Dubrovnikpress.hr odgovorili predsjednik županijskog Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Željko Jaković i predsjednica udruge Poseban prijatelj Dženita Lazarević.

Naime, dojam je kako niti sami korisnici zdravstvenih usluga nisu svjesni svojih prava i mogućnosti, odnosno određenih koraka u kojemu smjeru uopće svoja nezadovoljstva mogu izraziti i artikulirati. Tako da sve to obično završava na ustvari na lajanju na mjesec, a bez konkretnih akcija.

ŽELJKO JAKOVIĆ: HRVATSKA UDRUGA ZA PROMICANJE PRAVA PACIJENATA JE DOVOLJNA NA RAZINI RH

Predsjednik županijskog Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Željko Jaković, koji je i predsjednik udruge Slatki život, koja skrbi za djecu oboljelu od dijabetesa, kaže kako je “Hrvatska udruga za promicanje prava pacijenata jedina institucija u Republici Hrvatskoj koja se bavi zaštitom i promicanjem prava pacijenata”.

Dodao je kako Hrvatska udruga za promicanje prava pacijenata djeluje aktivno, a dostupna je svima iz svih krajeva RH preko svojih web stranica i Facebook profila, naglašavajući kako će aktivno raditi i na izradi Nacrta prijedloga Zakona o zdravstvenoj zaštiti i štititi prava pacijenata.
– Organizacija nije udruga bolesnika, već su članovi udruge stručnjaci na području medicine i prava iz Hrvatske i inozemstva, te građani, tj. pacijenti koji zajedničkim odlukama i prijedlozima doprinose ciljevima udruge. Dubrovčani ostvaruju svoja prava preko udruga oboljelih od kroničnih bolesti i to dovoljno govori o razini svijesti, jer neke udruge djeluju više od 50 godina. Ove udruge najbolje poznaju razinu medicinske skrbi za određenu dijagnozu. Na razini RH, ove su udruge povezene u Saveze, pa je na taj način djelovanje jače. – objasnio je Jaković.

– Tako, Hrvatska udruga za promicanje prava pacijenata je dovoljna na razini RH za jednu cjelovitu zaštitu pacijenata, a povrede pojedinačnih prava pacijenata na području županija prate Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata i oni su dovoljni u ovom segmentu. – naglasio je.

Što se tiče županijskog Povjerenstva kojemu je na čelu, dodao je ono “prati primjenu propisa na području Dubrovačko-neretvanske županije koji se odnose na zaštitu prava i interesa pacijenata, prati povrede pojedinačnih prava pacijenata na području Dubrovačko-neretvanske županije, predlaže poduzimanje mjera za zaštitu i promicanje prava pacijenata na području Dubrovačko- neretvanske županije, itd.

– U obavljanju poslova iz svog djelokruga Povjerenstvo je ovlašteno upozoravati, predlagati i davati preporuke. Ovlašteno je nadležnim tijelima državne uprave, tijelima lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravnim i fizičkim osobama predlagati poduzimanje mjera za sprječavanje štetnih djelovanja koja ugrožavaju prava i interese pacijenata i zahtijevati izvješća o poduzetim mjerama. – naveo je Jaković.

LAZAREVIĆ: NAŠI LJUDI SE RIJETKO ŽALE NA NEPRAVDE

Pak, predsjednica udruge Poseban prijatelj Dženita Lazarević kazala je kako “do sada nije imala s Hrvatskom udrugom za promicanje prava pacijenata koju vodi dr. Đula Rušinović Sunara”.

– Sve probleme vezane za zdravstvo odrađivala sam razgovorima sa HZZO-om ili njihovom direkcijom. Obzirom da sam u Radnom timu “Pomozimo djeci s invaliditetom” od njegovog osnutka, sve probleme sa zdravstvom rješavali smo isključivo razgovorima s Ministarstvom zdravlja. Utjecali smo na nekoliko bitnih Pravilnika i ostvarili da se riješe određena pitanja. Ne sjećam se da nas je krovna udruga za prava pacijenata ikad podržala u našim nastojanjima da se riješe bitni problemi u pravima malih pacijenata: od dječje palijative do pravilnika o ortopedskim pomagalima. Koliko znam rade po principu da se njima treba obratiti u vezi problema i ne izlaze samoinicijativno kako bi podržali druge u borbi za poboljšanje sustava. – govori Lazarević.

Oko županijskog Povjerenstva, ona je rekla:
– S njima nisam usko surađivala. Uputila sam na njih neke pacijente, ali nisam dobila povratnu informaciju na koji je način problem riješen. – objasnila je.

– Što se Dubrovnika i zaštite prava pacijenata tiče mogu reci da se nasi ljudi rijetko žale na nepravde. Sigurno je da će između sebe komentirati i žaliti se, ali rijetko će pismeno podnijeti svoj problem. Mislim da naši sugrađani i nisu upućeni u svoja prava niti znaju kome bi se mogli obratiti. Pratim Pravilnike HZZO-a, e-savjetovanja i do sada još nisam naišla da je netko iz našeg Grada dao prijedlog da se nešto u sustavu zdravstva promijeni. – istaknula je Dženita Lazarević, “ističući kako moramo biti aktivniji po tom pitanju”.

Navela je i neke od promjena u sustavu, koje je ona sa svojim suradnicima uspjela postignuti, što je najbolji dokaz kako se ustvari upornost isplati.
– U suradnji s udrugom Oko iz Zagreba nakon pet godina smo uspjeli promijeniti jedan članak, odnosno nadopunili smo ga. Radi se o tome da sad roditelji imaju pravo na dnevnicu u slučaju kad su njihova djeca hospitalizirana izvan mjesta prebivališta. Isto tako smo zajedno s Radnim timom “Pomozimo djeci s invaliditetom” pisali da se vrati stari članak Pravilnika HZZO prije 30. lipnja 2013. godine, a u vezi refundacije troškova ostvarene uz prijevoz skupljim prijevoznim sredstvima. Sad čekamo da izađe novi Pravilnik pa ćemo znati jesmo li uspjeli promijeniti taj članak. Ali, u tom slučaju zahvaljujem se gradonačelniku Matu Frankoviću, zamjenici Jelki Tepsić i pročelniku Mihu Katičiću koji su podržali ovaj prijedlog i uputili dopis na mail HZZO-a. – objasnila je Dženita Lazarević.

Leave a Reply